پیرامون خانواده اهمیت آن بحث کنیم . در قانون مدنی (خانواده ) به عنوان یک سازمان حقوقی ویژه ای مطالعه نشده ، رابطه میان زن ومردو حقوق وتکالیفی که پدرو مادر و فرزندان دارند ، به طور پراکنده زیر عنوان (نکاح و طلاق )و ( حجر و قیومت ) … مورد بررسی قرار گرفته است . می دانیم که خانواده به گروهی از اشخاص گفته می شود که در اثر قرابت یا نکاح با هم همبستگی دارند . ولی آنچه به نظر مسلم می رسد این است ، که مفهوم خانواده تمام خویشان نسبی و سببی را در بر نمی گیرد . پس ، با ملاحظه حقوق و تکالیفی که قوانین برای اعضای خانواده در برابر هم مقرر داشته است ، باید حد قرابتی را که سبب ایجاد رابطه خانوادگی است تبیین کرد .خانواده بیش ازآنکه سازمان حقوقی باشد،یک نهاد اجتماعی است و ممتاز است به همین دلیل و جهت نیز ، مفهوم آن تابع نظام سیاسی جامعه است در حقوق ما از لحاظ نظری ، خانواده مفهوم وسیع تری دارد ومنحصر به زن و شوهر و فرزنداشان نیست زیرا جد پدری نیز ،در کنار پدر بر
نواده های خود ولایت دارد . پس از مرگ یاحجر پدر . وپرداختن نفقه نیزدر میان خویشان درخط مستقیم وجود دارد ومحدود به خویشان درجه اول نیست . و انفاق نیز با شرایطی که دارد ، نمی تواند مبنای تشکیل خانواده قرار گیرد و ضمیر ناخودآگاه هر انسان پاکی با دیدن فقر و فلاکت هم نوع خود آزرده خاطر می گردد و لذا با فقر و فلاکت نزدیکان خود به فکر چاره جوی می افتد لزوم به انفاق اقارب که موضوع این پایان نامه است همین احساس مسئولیت بین افرادانسانی است که در قبال یکدیگر موردحکم قرار گیرد ، به طوری که در حال حاضر در اکثر سیستم های حقوقی جدید ، از حالت الزام اخلاقی خارج شده ، وبه صورت الزام قانونی عینیت پیدا کرده است. برای بیان تحلیل موضوع نفقه درحقوق و قوانین و مقررات ایران به نظر می رسد سیری کوتاه ازلحاظ تاریخی حقوقی قبل ازاسلام وهمچنین نظام حقوقی که منبع اصلی قانون مدنی ایران است مورد بررسی قرارگیرد . الزام به مکلفین نفقه به تأمین هزینه های زندگی خویشان درجوامع مختلف متفاوت بوده و با نگرش دقیق در تحول و روابط اعضای خانواده وجود تکلیف نفقه به صورت مقابل در روابط اولاد و ابوین محرز می شود . بیان ریشه اجتماعی و تاریخی نفقه اقارب و بیان عقاید علمی و نظریات حقوق دانان و جامعه شناسان موضوع فصل اول این پایان نامه می باشد ، و اضافه بر آن معتقدین یعنی حقوق دانان نیز در کتب حقوقی مسئله نفقه ، به صورت عام و کلی بیان کردند در این تحقیق اضافه بر آن گفته ایم . تضمین حقوق افراد و سالخورده از طریق مکلف نمودن اقربا متمکن ، بایستی عینی و واقعی داشته باشد و به صورت یک تکلیف قانونی در جامعه عینیت پیدا کند . در واقع در نظام حقوقی اسلام الزام به انفاق اقارب ازابتدا به صورت یک الزام شرعی موجود بوده ،مضافاًبر اینکه از لحاظ اخلاقی نیز از تکلیف میان مسلمان رایج بوده است .فصل دوم به بررسی مبانی فقهی االزام به نفقه می پردازیم ، درفقه شیعه احکام تکلیفی بایدمستند به یکی از چهار ادله قرآن ،سنت ، اجماع ،و عقل می باشد هر حکمی که مستند به یکی از چهار ادله نباشد اعتبار ندارد در فصل سوم مصادیق و انواع موضوعات نفقه منحصردر آنچه که قانون مدنی گفته ، مسکن ، غذا ، لباس ،نیست بلکه در اثر پیشرفت و تحول جوامع که موجب اختراع وسایل و امکانات رفاهی جدید خواهد شد ، از جمله مصادیق نفقه بوده است و شخص منفق مکلف به تهیه و پرداخت آن خواهد بود و اینکه شخص متولد از روابط آزاد زن ومرد از طریقی می تواند پدر ومادر طبیعی خود را وادار به تأمین مخارج و هزینه زندگیش نماید . علاوه بر شرایطی که برای الزام به انفاق اقارب گفته شد، این الزام دارای اوصافی است که آن را از الزام به انفاق زوجه متمایز می گرداند که در بخش دوم از فصل اول، در مورد بررسی قرار گرفته است . و شرط عدم نفقه همچنین توضیح داده ایم ، که در صورت استنکاف منفق از پرداخت نفقه ،مستحق نفقه چطور و از چه طریقی بایستی الزام و اجبار منفق را خواستار شود و چگونه دعوای مطرح نماید و یا کدام دادگاه صالح به رسیدگی بوده و اینکه می توان قبل از رسیدگی به دعوای اصلی که مطالبه نفقه می باشد ، به موجب صدور قرارتأمین خواسته می توان معادل و تا میزان خواسته ازاموال خوانده توقیف و بازداشت کرد تا اجرای حکم در آینده با مشکل مواجه نشود . همچنین برای اینکه تحقیق ناقص نباشد اشاراتی مختصرکوتاه جنبه کیفری و ترک انفاق شده مبنی بر اینکه شاکی چگونه ودر چه دادگاهی باید شکوائیه خود را طرح نماید و اینکه مجازات کیفری این جرم چیست و ماده 1206 قانون مدنی نظر حقوقین نفقه زن دین می شود بر ذمه شوهر قرارمی گیرد ،اما نفقه اقارب مبدل به دین نخواهد شد
فرم در حال بارگذاری ...