کارهایی که به آنها کار اخلاقی گفته میشود فرقشان با کار عادی این است که قابل ستایش و تحسیناند. به عبارت دیگر یعنی انسان برای آنها ارزش قایل است. تفاوت کار اخلاقی با کار طبیعی در این است که کار اخلاقی در وجدان هر بشری دارای ارزش است( مطهری، 1366). مکتب انسان ساز اسلام به دنبال تربیت خلیفه الهی، یعنی انسان الهی که مظهر صفات حق تعالی است، برای رسیدن به این هدف عالی، مجموعهای از دستورات الهی در قالب اعتقادات، احکام و اخلاق بیان شده است. با توجه به جامعیت و فراگیر بودن اسلام به عنوان آیین زندگی، نوع نگاه اسلام به مدیریت مشخص خواهد شد. مدیریت از مهمترین مباحث جهان امروز است که با آن میتوان به دنیای بشریت کمکهای شایانی کرد زیرا جامعه بشری برای رسیدن به هدف به مدیرانی احتیاج دارد که هم هدف را خوب بشناسند و هم ابزار رسیدن به آن هدف را. همانطور که استاد مطهری میفرمایند: مدیریت صحیح از ضعیفترین ملتهای دنیا قویترین ملتها را میسازد.
بنابراین اسلام مکتبی است هدفمند و هدف آن تقرب به خداست. مدیریت اسلامی هم جزیی از این برنامهها است. مدیر در مدیریت اسلامی نقش الگو دارد لذا داشتن یک سری خصوصیات و ویژگیها که بیانگر کفایت و شایستگی او برای مدیریت است مدنظر قرار میگیرد که عبارتند از: اخلاص، رهبری، آگاهی و قدرت، خودسازی، امانتداری، خدمتگزاری، عدالت، وجدان کاری و … (فروزنده دهکردی و جوکار، 1386).
اخلاق در علم مدیریت به تازگی مطرح و جذابیت خاصی برای محققین این رشته علمی فراهم نموده و چشمانداز تحقیقاتی فراوانی برای آن میتوان متصور بود. علم مدیریت به دلیل ماهیت استراتژیک آن در کمک به تصمیمگیری در حوزه انسانی نسبت به سایر علوم از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که هر تصمیم در این حوزه می تواند به اقشار مختلف جامعه، محیط و طبیعت اثرگذار باشد از جمله طریق مؤثر به منظور وارد ساختن مباحث اخلاقی در امور روزمره انسانی لحاظ اخلاق در تصمیمگیری و متعاقباً در عملیات به عنوان یک سیستم پشتیبانی تصمیم میباشد. از سویی دیگر امروزه تأکید برمباحث اخلاقی و به گسترش بوده و از جمله طرق مؤثر در اعمال مباحث اخلاقی و اجرایی کردن بحث اخلاقیات در جامعه، توجه به مباحث اخلاق در تصمیمگیری یا اخلاق در علم مدیریت می باشد. با گسترش تحقیقات در حوزه اخلاق در علم مدیریت در سال های اخیر، آیندهنگری مطلوبی را برای اخلاق در حوزه علم مدیریت و تصمیمگیری میتوان تصور کرد.
اخلاقیات به عنوان سیستمی از ارزشها، باورها، اصول، مبانی بایدها و نبایدها تعریف میشود که بر اساس آن نیک و بدهای سازمان مشخص میشود و عمل بد از خوب متمایز میگردد(الوانی، 1380).
اخلاق، عبارتست از قواعد ارزشی و هنجاری یک جامعه که در رفتار افراد آن انعکاس مییابد. اینکه چگونه اصول اخلاقی را بر موارد خاص اعمال کنیم، همان اخلاق کاربردی است که شامل اخلاق اقتصادی پزشکی محیطزیست علمی اخلاق در سازمان و مدیریت میباشد(جباری، 1386). بحث اخلاق در حقیقت عمدهترین چالش مدیریت است زیرا بیانگر تقابل بین عملکرد اقتصادی(که به وسیله درآمدها، هزینهها و سودها اندازهگیری میشود) و عملکرد اجتماعی(که در قالب تعهدات آن سازمان در داخل و خارج نسبت به دیگران بیان میشود) میباشند(هس مر، 1382). رواج ادبیات اخلاق در علم مدیریت و گسترش آن در آینده میتواند آن را با ادبیات اخلاق در کسب و کار ارتباط دهد لذا در ابتدا به مرور ادبیات اخلاق در کسب و کار پرداخته میشود.
1-3- اهداف تحقیق
هدف اصلی: یافتن ارتباط بین اخلاق مدیران و اعتماد شهروندان در شهرداری ماهشهر.
اهداف فرعی:
- بررسی ارتباط بین امانتداری و اعتماد شهروندان
- بررسی ارتباط بین خدمتگزاری و اعتماد شهروندان
- بررسی ارتباط بین مسولیتپذیری و اعتماد شهروندان
- بین انضباط کاری بررسی ارتباط و اعتماد شهروندان
- بررسی ارتباط مهرورزی و اعتماد شهروندان
1-4- سوالات تحقیق
1-آیا بین امانتداری و اعتماد شهروندان ارتباط وجود دارد؟
2- آیا بین خدمتگزاری و اعتماد شهروندان ارتباط وجود دارد؟
3- آیا بین مسولیت پذیری و اعتماد شهروندان ارتباط وجود دارد؟
4-آیابین عدالت و اعتماد شهروندان ارتباط وجود دارد؟
5-آیابین تکریم ارباب رجوع و اعتماد شهروندان ارتباط وجود دارد؟
1-5- فرضیات تحقیق
فرضیه اصلی:. بررسی و تاثیر اخلاق مدیران بر میزان اعتماد شهروندان به شهرداری ماهشهر.
فرضیه های فرعی:
1-امانتداری: بین امانتداری و اعتماد شهروندان ارتباط وجود دارد.
2- خدمتگزاری: بین خدمتگزاری و اعتماد شهروندان ارتباط وجود دارد.
3- مسئولیت پذیری: بین مسولیت پذیری و اعتماد شهروندان ارتباط وجود دارد.
4-عدالت: بین عدالت و اعتماد شهروندان ارتباط وجود دارد.
5-تکریم ارباب رجوع: بین تکریم ارباب رجوع و اعتماد شهروندان ارتباط وجود دارد.
فرم در حال بارگذاری ...