مدیریت زنجیره تأمین سبز طیف گسترده ای از تولید در طراحی محصول تا بازیافت یا از بین بردن را شامل میشود. مشابه چرخه حیات محصول است و مدیریت چرخه عمر محصول از برنامه ریزی تا طراحی ساخت و پشتیبانی و دفع ادامه دارد. سبز کردن زنجیره تأمین، فرایند در نظر گرفتن معیارها یا ملاحظات زیست محیطی در سرتاسر زنجیره و مدیریت بازیافت و مصرف مجدد برای افزایش میزان بهرهوری مصرف انرژی و منابع همراه با بهبود عملکرد کل زنجیره است. علاوه بر بخش طراحی و ساخت، بخش خرید میتواند تبدیل به یک عامل مهم برای تغییر درخصوص طرحهای زیست محیطی در زنجیره باشد. زنجیره تأمین سبز بر روی محیط زیست تأثیر مثبت دارد و با به کارگیری دستورات آن ضایعات را کم کرده و در نهایت سود را بالا برده و صنایع قادر خواهند بود از این قابلیتها به عنوان مزیت رقابتی در بازار استفاده کنند. (جوریان و خواهنده، 1391)
توسط دولت و ملت روی بازار سبز باید تمرکزی ویژه اعمال شود و مشتریان به خرید کالا و اجناس با برچسب زیست محیطی تشویق شوند. دولت میتواند با وضع قوانین ویژه و سوق دادن تقاضاها به سمت تولید پاک و تشویق تولیدکنندگان به تولید سبز و ارائه الگوی مصرف بهتر برای مصرف کنندگان نقش بهتری را ایفا کند (مصرف پایدار). همچنین تولیدکنندگان میتوانند از تکنیکها و ابزارهایی مانند تولید پاک، کاهش آلایندگی، فناوری زیستگرا و بهرهوری استفاده کنند (تولید پایدار). (داوری نیکو، 1388)
فشارهای داخلی و خارجی به عنوان پیش نیازی برای محرکههای زنجیره تأمین سبز (مشوقها و الزامات) شناخته شدهاند. حمایت و تعهد مدیریت ارشد، سیاستهای محیطی، ارتباط مؤثر با سازمانها و تأمین کنندگان، تقاضای مشتریان، قوانین دولتی و استانداردهای وضع شده به عنوان محرکههای زنجیره تأمین سبز میباشند. در نهایت فشارها و محرکهها، عملکرد زنجیره تأمین سبز را در قالب عملکردهای زیست محیطی، اقتصادی، عملیاتی و سازمانی تحت تأثیر قرار می دهند.
در نهایت نیاز به این بررسی وجود دارد که اثر فشارهای داخلی و خارجی و محرکههای زنجیره تأمین سبز بر عملکردهای زنجیره تأمین سبز چگونه است؟
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق
ضرورت تئوریک مبتنی بر مدل تحقیق است که با انجام این تحقیق مشخص میشود که در صنایع و سازمانها میتوان از زنجیره تأمین سبز استفاده بهینهتری نمود و با اجرای صحیح و کامل عوامل زنجیره سبز و محرکههای آن و رعایت قوانین و الزامات زیست محیطی، بر عملکردهای زنجیره سبز اثر مثبت و افزایشی داشته باشد که به رویکردی پیشگیرانه برای بهبود عملکرد زیست محیطی تبدیل شده و مسئولیت کامل یک شرکت را نسبت به محصولاتش از مرحله استخراج و تهیه مواد اولیه تا محصول نهایی و زباله بر عهده میگیرد. سازمانها و صنایع دولتی و خصوصی در ایران از نتایج این تحقیق میتوانند جهت افزایش راندمان انرژی و کاهش آلایندگی و صرفه جویی در منابع و اجزای لجستیک معکوس که برای محصولات برگشتی نه تنها هزینههای موجودی و حمل ونقل را کاهش میدهد بلکه باعث افزایش وفاداری مشتری نیز میگردد.
ضرورت کاربردی پژوهش با توجه به جامعه آماری پژوهش میباشد، این تحقیق در صنایع تولیدی پتروشیمی و شرکت نفت شهر شیراز انجام شده و منحصر به شرکتهای مربوطه فعال در این صنعت میباشد و با توجه به سابقه فعالیتهای صنایع انتظار میرود یافتههای حاصل از این تحقیق بتواند به عنوان یک نمونه ای بارز از روند زیست محیطی صنعت در کل کشور باشد. مواردی که زمینه ساز انجام این پژوهش میباشد: تأثیر فراوان موفقیت سیستم های مدیریت زنجیره تأمین سبز در افزایش کارآیی و اثربخشی در سازمانها و صنایع، عدم وجود تحقیقات کافی در زمینه موضوع پژوهش در کشور، عدم وجود مدلی جهت تعیین ارتباط بین فشارها و محرکههای زنجیره سبز با عملکردهای آن.
1-4- روش تحقیق
این تحقیق جهت استفاده در سازمانها و صنایع تولیدی انجام میگیرد. از لحاظ هدف تحقیق، پژوهش حاضر کاربردی است و به لحاظ طبقه بندی بر مبنای روش توصیفی- پیمایشی و همبستگی است. در مرحله ایجاد مدل و جمعآوری دادهها از روش توصیفی-پیمایشی و در مرحله تست فرضیات تحقیق از روش همبستگی استفاده میشود.
1-5- اهداف تحقیق
این پژوهش به منظور رسیدن به اهداف زیر انجام شده است:
1- بررسی رابطه بین فشار داخلی و فشار خارجی زنجیره تأمین سبز
2- بررسی رابطه بین فشار داخلی و محرکههای زنجیره تأمین سبز
3- بررسی رابطه بین فشارخارجی و محرکههای زنجیره تأمین سبز
4- بررسی رابطه بین محرکههای زنجیره تأمین سبز و عملکرد زیست محیطی
5- بررسی رابطه بین محرکههای زنجیره تأمین سبز و عملکرد اقتصادی
6- بررسی رابطه بین عملکرد زیست محیطی و عملکرد اقتصادی
7- بررسی رابطه بین عملکرد زیست محیطی و عملکرد عملیاتی
8- بررسی رابطه بین عملکرد زیست محیطی و عملکرد سازمانی
9- بررسی رابطه بین عملکرد اقتصادی و عملکرد عملیاتی
10- بررسی رابطه بین عملکرد اقتصادی و عملکرد سازمانی
11- بررسی رابطه بین عملکرد عملیاتی و عملکرد سازمانی
1-6- فرضیات تحقیق
فرضیات تحقیق به شرح زیر می باشند:
1- رابطه معناداری بین فشار داخلی با فشار خارجی زنجیره تأمین سبز وجود دارد.
2- رابطه معناداری بین فشار داخلی با محرکه های زنجیره تأمین سبز وجود دارد.
3– رابطه معناداری بین فشار خارجی با محرکه های زنجیره تأمین سبز وجود دارد.
4- رابطه معناداری بین محرکه های زنجیره تأمین سبز با عملکرد زیست محیطی وجود دارد.
5- رابطه معناداری بین محرکه های زنجیره تأمین سبز با عملکرد اقتصادی وجود دارد.
6- رابطه معناداری بین عملکرد زیست محیطی با عملکرد اقتصادی وجود دارد.
7- رابطه معناداری بین عملکرد زیست محیطی با عملکرد عملیاتی وجود دارد.
8- رابطه معناداری بین عملکرد زیست محیطی با عملکرد سازمانی وجود دارد.
9- رابطه معناداری بین عملکرد اقتصادی با عملکرد عملیاتی وجود دارد.
10- رابطه معناداری بین عملکرد اقتصادی با عملکرد سازمانی وجود دارد.
11- رابطه معناداری بین عملکرد عملیاتی با عملکرد سازمانی وجود دارد.
1-7- قلمرو تحقیق
1-7-1- قلمرو موضوعی: این تحقیق به بررسی متغیرهای فشارهای داخلی و خارجی با زیرمجموعه الزامات قانونی، فشار مصرف کننده، مسئولیت اجتماعی و فرهنگی، فشار رقبا (فشارها به عنوان پیش نیازی برای محرکهها میباشند) و متغیر محرکه های زنجیره تأمین سبز با زیر معیارها یا شاخص های خرید سبز، طراحی سازگار با محیط زیست، لجستیک معکوس و متغیر عملکردهای زنجیره تأمین سبز که شامل عملکرد زیست محیطی، اقتصادی، عملیاتی و سازمانی میباشد، میپردازد.
1-7-2- قلمرو زمانی: تحقیق به صورت مقطعی در بازه زمانی تیر ماه تا دی ماه 1393 انجام گرفته است.
1-7-3- قلمرو مکانی: پژوهش انجام شده در صنایع پتروشیمی و شرکت پالایش نفت در شهر شیراز میباشد.
1-8- جامعه آماری
این پژوهش جهت استفاده در سازمانها و صنایع تولیدی انجام میگیرد. از بین صنایع بزرگ کشور که در زمینه زنجیره تأمین سبز اقدام کردهاند، در این تحقیق از مدیران و کارشناسان ارشد در 3 صنایع تولیدی، 1. مجتمع پتروشیمی 2. شرکت پالایش نفت 3. شرکت ملی نفت شهر شیراز (شامل 150 نفر) جهت جمع آوری اطلاعات استفاده میشود.
حجم نمونه و روش نمونه گیری
روش نمونه گیری در این پایان نامه به صورت نمونه گیری تصادفی ساده می باشد.
با توجه به جدول کرجسی و مورگان که از فرمول کوکران با تعداد اعضای جامعه مشخص (150 نفر) استخراج شده است، لذا با توجه به تعداد اعضای جامعه مقدار نمونه را 108 میدهد.
1-9- ابزار و روش گردآوری دادهها
روش گردآوری اطلاعات پژوهش حاضر از دو بخش تشکیل شده است که عبارتند از:
1- مطالعات کتابخانه ای: برای بررسی ادبیات موضوعی تحقیق به طور عمده از کتب، مقالات و منابع لاتین و فارسی حاصل از جستجو در اینترنت و صنایع و کتابخانهها استفاده شده است.
2- تحقیقات میدانی: به منظور جمع آوری اطلاعات موردنظر و سنجش متغیرهای تحقیق از پرسشنامه استفاده شده است. از ابزار مصاحبه با افراد متخصص در زمینه تحقیق نیز استفاده شده است.
1-10- روش تجزیه و تحلیل دادهها
در این پژوهش جهت تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیات از مباحث آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است. آمارهای توصیفی شامل جداول فراوانی میانگین میباشد و در سطح استنباطی نیز از مدلهای معادلات ساختاری شامل تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیر استفاده شده است. نرم افزارهای مورد استفاده جهت تجزیه و تحلیل دادهها، در بخش آمار توصیفی نرم افزار SPSS 20 و در بخش آمار استنباطی LISREL 8.8 میباشد.
1-11- تعریف واژهها و اصطلاحات
1- فشارهای داخلی و خارجی زنجیره تأمین سبز
– تعریف نظری:
این فشارها به عنوان پیش نیازی برای محرکه های زنجیره تأمین سبز (مشوقها و الزامات) شناخته شدهاند.
(Lee, et al., 2013)
– تعریف عملیاتی:
با توجه به سؤالات پرسشنامه، قسمت فشار داخلی، از شماره سؤال 1 تا 4 میباشد و قسمت فشار خارجی از شماره سؤال 1 تا 7 به طور کلی مربوط به معیارهای الزامات قانونی؛ فشار مصرف کننده؛ مسئولیت اجتماعی و فرهنگی؛ فشار رقبا میباشد.
2- محرکههای زنجیره تأمین سبز: شامل 3 مورد؛ خرید سبز، طراحی سازگار با محیط زیست، لجستیک معکوس میباشد.
– تعریف نظری:
2-1- خرید سبز: به معنی اضافه نمودن جنبههای زیست محیطی به معیارهایی از قبیل قیمت و کارایی در هنگام تصمیم به خرید است که هدف نهایی آن کاهش اثرات زیست محیطی در یافتن منابع و افزایش بهرهوری منابع است. میزان آگاهی مشتری از مسایل زیست محیطی بر تصمیم خرید سبز آن تأثیر میگذارد. (نخعی و خیری، 1391)
2-2- طراحی سازگار با محیط زیست: شرح کامل زیست محیطی و سلامت انسان و ایمنی محصول را در روند کسب مواد اولیه، تولید و توزیع درنظر گرفته شود و هدف آن جلوگیری از آلودگی در منبع است. طراحی برای محیط زیست، طراحی محصولات و فرایندها با هدف کاهش مصرف مواد اولیه و انرژی مصرفی و مواد مضر محیط زیست، جهت استفاده مجدد، بازسازی و بازیافت مجدد محصولات، آموزش طراحان در خصوص استفاده از روشهای طراحی سبز و انتخاب مواد اولیه با هدف بهینه سازی مصرف انرژی میباشد. (خداوردی و همکاران، 1390)
2-3- لجستیک معکوس: از جمله استراتژی مدیریت زنجیره تأمین سبز، استراتژی بر پایه حلقه بسته است که دربرگیرنده موضوع لجستیک معکوس است به عبارتی موادی که غیرقابل استفاده یا فاقد کاربرد برای مصرف کننده هستند دارای ارزش بوده و با اندکی اصلاح میتواند مجدد وارد زنجیره تأمین شوند.
(گنجعلی و همکاران، 1392)
– تعریف عملیاتی:
با توجه به سؤالات پرسشنامه، قسمت محرکههای زنجیره تأمین سبز، از شماره سؤال 1 تا 8 به طور کلی مربوط به معیارهای خرید سبز، طراحی سازگار با محیط زیست، لجستیک معکوس میباشد.
3- عملکردهای زنجیره تأمین سبز: شامل 4 مورد؛ عملکرد زیست محیطی، اقتصادی، عملیاتی و سازمانی میباشد.
– تعریف نظری:
3-1- عملکرد زیست محیطی: عبارت است از مجموعه عملیات شرکت که همگام و سازگار با محیط زیست بوده و این عملکرد عمدتاً از طریق معیارها و مقیاس های تعیین شده توسط نهادها و آژانسهای مربوطه اعم از کشوری و بین المللی اندازه گیری میشود. نتایج مدیریت یک سازمان از جنبههای زیست محیطی آن است. در سیستم های مدیریت زیست محیطی نتایج بایستی قابلیت اندازه گیری بر مبنای خط مشی، اهداف کلان و اهداف خرد زیست محیطی سازمان را دارا باشند. (سحابی و همکاران، 1392)
3-2- عملکرد اقتصادی: حول دو محور کارآیی و امنیت اقتصادی متمرکز میشود. در این نگرش، کارآیی اقتصادی به فرآیندی از عملکرد اقتصاد اطلاق میشود که حداکثر ستانده با استفاده از هر مقدار مفروضی از دادهها قابل حصول باشد و امنیت اقتصادی، تأمین حداکثر سطح رفاه عمومی برای کلیه سطوح افراد و طبقات جامعه بیان میگردد. (مفید نخعی و سرور، 1393)
3-3- عملکرد عملیاتی: شاخصهای هزینه، کیفیت، تحویل و انعطاف پذیری در محیط زیست مشهورترین موارد عملکرد عملیاتی محسوب میشوند. هزینهها عموما شامل هزینههای نگهداری و سفارشات معوق و هزینههای اسقاط است. کیفیت شامل درگیری تأمین کنندگان در امر بهبود مستمر و به کارگیری سیستمهای مدیریت کیفیت جامع است. عملکرد تحویل شامل سرعت و قابلیت اطمینان میباشد که سرعت، میزان پاسخ دهی به مشتری و زمان توسعه یک محصول و زمانی که محصول آماده ارائه به بازار میشود و قابلیت اطمینان، به توانایی یک کارخانه در عمل به تعهداتش در موعدهای تحویل خاص مربوط میشود. انعطاف پذیری در زنجیره تأمین به عنوان توانایی سیستم در تطبیق خود با نواسانات ایجاد شده در حجم و زمان بندی از جانب تأمین کنندگان و صنعتگران و مشتریان است. (چینی فروش و شیخ زاده، 1389)
3-4- عملکرد سازمانی: عملکرد در لغت یعنی حالت یا کیفیت کارکرد. عملکرد سازمانی یک سازه کلی است که بر چگونگی انجام عملیات سازمانی اشاره دارد و فرایند تبیین کیفیت اثربخشی و کارایی اقدامات گذشته است. عملکرد به دو جز تقسیم میشود: کارایی که توصیف کننده چگونگی استفاده سازمان از منابع در تولید خدمات یا محصولات است و اثربخشی که توصیف کننده درجه نیل به اهداف سازمان است این اهداف در قالب در دسترس بودن و کیفیت تبیین میشوند. (دیلمی معزی و همکاران، 1391)
– تعریف عملیاتی:
با توجه به سؤالات پرسشنامه، قسمت عملکردهای زنجیره تأمین سبز، از شماره سؤال 1 تا 6 مربوط به عملکرد زیست محیطی، شماره سؤال 7 تا 9 مربوط به عملکرد اقتصادی؛ شماره سؤال 10 تا 11 مربوط به عملکرد عملیاتی؛ شماره سؤال 12 تا 16 مربوط به عملکرد سازمانی میباشد.
1-12- ساختارکلی پایاننامه
این تحقیق در پنج فصل به شرح زیر تنظیم شده است:
فصل اول: در این فصل پرداختن به تبیین موضوع تحقیق، اهمیت ضرورت، اهداف، فرضیهها وتعریف واژههای متغیرهای تحقیق مدنظر قرار گرفته است.
فصل دوم: در این فصل به ادبیات، مبانی نظری و پیشینه تحقیق پرداخته شده است.
فصل سوم: در این فصل به روش تحقیق، جامعه آماری و حجم نمونه مورد تحقیق، معرفی ابزارهای جمعآوری اطلاعات، روایی و پایایی پرسشنامه پرداخته شده است.
فصل چهارم: در این فصل، اطلاعات از طریق پرسشنامه و تجزیه و تحلیل دادهها برای تدوین مدل ارائه شده قرار گرفته است.
فصل پنجم: در آخرین فصل این تحقیق، پس از بیان نتایج و یافتهها و برداشتهای حاصل از تحلیلها و محدودیتهای تحقیق، ارائه پیشنهاداتی به محققان آتی عنوان شده است.
فرم در حال بارگذاری ...