شرایط بازار رقابتی امروز شرکتها را مجاب به پذیرش مدیریت ارتباط با مشتری و E-CRM نموده است. اما ریسک شکست E-CRM مسئله بسیار مهمی است، که توسط بسیاری از محققان در سطح وسیعی از حوزههای مطالعاتی مورد بررسی و مطالعه قرار میگیرد.
در حال حاضر سازمانهای بسیاری تمایل دارند تا پروژههای CRM را پیادهسازی کنند، اما هر کدام از آنها با موفقیتها و شکستهایی روبرو هستند. علیرغم نرخ بالای شکست پروژههای CRM، شرکتها و سازمانها باز هم بهدنبال استفاده از قابلیتهای CRM هستند. مسئله اساسی بررسی علت بالابودن این نرخ شکست است(Teo, Devadoss, Pan.2006).
استفاده از CRM، و توسعه آن بصورت E-CRM، دامنه کسب و کار یک سازمان را توسعه داده، منجر به افزایش میزان رضایت مشتریان و به تبع آن وفاداری مشتری شده و فرایندهای سازمانی را سرعت میبخشد که منتج به کاهش هزینهها خواهد شد. بنابراین علت نرخ بالای شکستها را درجای دیگری باید جست و آن چیزی جز عدم ارزیابی درست و دقیق عملکرد مدیریت ارتباط با مشتری در سازمانها و شرکتهای کوچک و بزرگ نیست و نکته دیگر در این راستا انتخاب روش ارزیابی و نتیجه بخش بودن آن است(Coussement, Van den
Poel,2008).
بنابراین سازمانها بایستی به منظور پذیرش مدیریت ارتباط با مشتری یا E-CRM، با احتیاط بیشتری عمل کنندو فاکتورهای حیاتی مرتبط با میزان آمادگی سازمان برای بهرهمندی از این سیستمهارا مورد ارزیابی قرار دهند و در نهایت برای پذیرش این سیستمها تصمیم گیری نمایند(Coussement, Van den Poel,2008).
بر اساس جستجوی بعمل آمده توسط محقق، علیرغم وجود مطالعات در زمینه CRM، تا کنون مدلی برای ارزیابی عملکرد پروژه های E-CRM با استفاده از روش کارت امتیازی متوازن که در آن اولویت بندی شاخصها با تکنیک تحلیل شبکه صورت گرفته باشد وجود ندارد و این تحقیق در صدد پوشش این خلا میباشد.
پس از بررسی منابع مختلف و تحقیق و نظرسنجی از صاحب نظران این عرصه و همچنین ارزیابی نمونههای موفق، روش کارت امتیازی متوازنBSC)) برای ارزیابی عملکرد CRM بانک پارسیان انتخاب شد. این روش ازجمله کاملترین و جامعترین روشهایی است که در دهه اخیر مورد استقبال بسیار قرار گرفته است و شرکتهای معتبر جهان از دستاوردهای آن استفاده مینمایند. به اختصار میتوان گفت: هرسازمان به منظورآگاهی ازمیزان مطلوبیت و کیفیت فعالیتهای خودبه ویژه درشرایط پیچیده و پویا،نیازمبرمی به نظام ارزیابی دارد. ازسوی دیگرفقدان نظام ارزیابی وکنترل دریک سیستم به معنای عدم برقراری ارتباط بامحیط درون وبرون سازمان تلقی میشود که پیامدآن مرگ سازمان است. این ارزیابی با استفاده از ابزار قدرتمندی چون BSC که اعتبار آن در کتب و مقالات متعددی مورد تأیید قرار گرفته و اثربخشی آن اثبات شده است جالب توجه خواهد بود.
BSC بر پایه چهار جنبه معروف: امور مالی، مشتری، فرایند داخلی، رشد و یادگیری، وضعیت جاری وعوامل بالقوه آینده سازمانها را مشخص و توصیف میکند.این جوانب بین هدفهای کوتاهمدت و بلندمدت، بین نتایج مورد دلخواه و خواسته شده واجراکنندگان این نتایج،بین سنجش هدفهای کمی وسنجش کیفیتهای معقول هماهنگی ایجادمیکند(Kaplan& Norton 1996).
Customer Relationship Management
Electronic Customer Relationship Management
3Balanced Scorecard
4Analyticnetwork process
Super decision
1Balanced Scorecard
فرم در حال بارگذاری ...