بر طبق نظر دویر و همکارانش (2010) سرمایهگذاری گردشگری در مقاصد گردشگری، ظرفیت کلی برای تقاضای گردشگری را برآورده میکند. به طور کلی سرمایهگذاری گردشگری بودجه مورد نیاز را برای توسعه پروژههای گردشگری تأمین میکند (پتری، 2013). اما به دلیل اینکه اهداف اقتصادی محرک اصلی ایجاد هر کسب و کار و از جمله کسب و کارهای گردشگری است. بنگاههای گردشگری در ابتدا به منافع خود میاندیشند (وارنل، 1986). به همین جهت فراهم کردن بسترهای موردنیاز برای حضور سرمایه گذاران ضروری می باشد.
در این راستا، به منظور تسریع در انجام امور زیربنایی، عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی، سرمایهگذاری و افزایش درآمد عمومی، ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کار و کالا، حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقهای، تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی و ارائه خدمات عمومی، مناطقی تحت عنوان «مناطق آزاد تجاری- صنعتی» تشکیل شد. این مناطق با برخورداری از مزایا و معافیتهای مختلف یکی از راهکارهای موردنظر برای رشد و توسعه اقتصادی کشور بوده که از برنامه اول توسعه موردنظر قرار گرفت (قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری صنعتی جمهوری اسلامی ایران، 1372).
یکی از مناطق آزاد ایران که زمان زیادی از ایجاد آن نمیگذرد منطقه آزاد ارس است. این منطقه با برخورداری از موقعیت ژئواکونومیکی ممتاز و دسترسی به بازارهای بینالمللی سرمایه و تکیه بر امکانات برجسته توسعه ترانزیت و صادرات مجدد، توانمندیهای بالای صادراتی و با فراهمسازی زیرساختهای توسعه فعالیتهای بازرگانی در کنار گمرکات و مراکز تخلیه و بارگیری کالا و الگوسازی ورود به سازمان تجارت جهانی توانسته است در جهت ارتقای نقش هم پیوندی اقتصاد ملی با اقتصاد جهانی، بسترساز تعامل سازنده کشور با جهان باشد. همچنین این منطقه به پشتوانه مناطق ارزشمند اکولوژیکی حفاظتشده، اقلیم مناسب، منابع غنی آب، ذخیرهگاههای بینالمللی جنگلی، محیطزیست مطلوب و قابلیتهای توسعه گردشگری در زمینههای تاریخی، فرهنگی، طبیعی و ورزشی، در حال تبدیلشدن به یک منطقه بینالمللی گردشگری، تفریحی، سلامتی و درمانی است. در این راستا، توسعه کسب و کار گردشگری به عنوان یکی از استراتژی توسعه اقتصادی این منطقه در نظر گرفته شده است (خلاصه منشور توسعه منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس، 1389).
با توجه به اینکه سرمایهگذاری پیشنیاز توسعه کسب و کار گردشگری است، به منظور جذب سرمایهگذاری و افزایش آن، باید بتوان فضای مناسب را برای آن فراهم آورد. در این راستا شناسایی عوامل مؤثر بر سرمایهگذاری و اولویتبندی آن جهت توسعه کسب و کار گردشگری، این شرایط را فراهم میکند که بتوان مؤثرترین و کاراترین روشها را برای جذب سرمایهگذاری در پیش گرفت و از طریق جذب سرمایهگذاری و افزایش آن، کسب و کار گردشگری را توسعه داد.
به همین منظور، در این تحقیق، به دلیل اهمیت کسب و کار گردشگری به عنوان یکی از استراتژیهای توسعه منطقه آزاد ارس و نقش سرمایهگذاری در توسعه کسب و کار گردشگری و با توجه به ویژگیهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، زیستمحیطی و تکنولوژیکی این منطقه، به شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر جذب سرمایهگذاری در این منطقه پرداختهشده، تا از طریق آن بتوان سرمایهگذاری گردشگری را در این منطقه افزایش داد و کسب و کار گردشگری را در منطقه آزاد ارس رونق بخشید.
1-3)اهمیت و ضرورت انجام تحقیق
رشد و توسعهی پایدار مهمترین هدف اقتصادی هر کشور بوده و مهمترین معیار تعیین و اندازهگیری آن، میزان سرمایهگذاری است. به عبارت دیگر، سرمایهگذاری از اجزای مهم هزینهی ملی و لازمهی تولید و اشتغال بوده و رشد تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی در گرو آن است (بلاک، 2006 ).
با توجه به آنچه گفته شد، روشن است که توسعه کسب و کار گردشگری نقش مهمی در توسعهی اقتصادی مناطق دارد و توسعهی بخش گردشگری نیز از راه افزایش سرمایهگذاری در این بخش، جهت تخصیص بهینهی منابع موجود و بالفعل کردن امکانات بالقوهی بخش امکانپذیر است.
در این راستا، منطقه آزاد ارس به عنوان اولین منطقه الحاق شده کشور به سازمان تجارت جهانی، میتواند با شناسایی عوامل جذب سرمایهگذاری گردشگری و پی بردن به اهمیت آنها، رشد مداوم سرمایهگذاری در این منطقه را باعث شده و کسب و کار گردشگری را توسعه دهد. که نتیجه آن ایجاد اشتغال و توسعه گردشگری بینالمللی میشود که میتواند گردشگری کشور را متأثر سازد.
1-4)سوالات تحقیق
مهمترین سوالاتی که در این تحقیق مطرح است عبارتند از:
1-4-1) سؤال اصلی
عوامل مؤثر بر جذب سرمایهگذاری جهت توسعه کسب و کار گردشگری در منطقه آزاد ارس کدامند و الویتبندی آنها به چه صورت است؟
Dwyer
Petri
Warnell
Block
فرم در حال بارگذاری ...